תכנית המתמחים

 

תכנית המתמחים של הפקולטה למדעי החברה נועדה לחבר בין עולם התיאוריה לעולם המעשה. היא מציעה לסטודנטים מגוון התמחויות בארגונים הרלוונטיים לתחום הלימודים שלהם בשילוב קורס אקדמי המלווה את ההתמחות, ובכך מחברת בין ההכשרה האקדמית של הסטודנטים לבין שוק העבודה.

התכנית משתפת פעולה עם מוסדות וארגונים מרכזיים בירושלים ומחוצה לה, ביניהם:

  • כנסת ישראל ובית הנשיא
  • משרדי ממשלה (משרד החוץ, הבריאות, הפנים, התקשורת, המדע והטכנולוגיה ועוד)
  • ידיעות ירושלים (mYnet), ערוץ 2
  • משרד מבקר המדינה, נציבות שרות המדינה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
  • עיריית ירושלים

וארגונים מובילים רבים נוספים.

שיתופי פעולה אלה נועדו לבסס את אחריות המחלקה כלפי עתידם המקצועי של הבוגרים שלנו, כמו גם את תרומתה של האקדמיה למרקם החיים הציבוריים במדינת ישראל ככלל ובעיר ירושלים בפרט.

 

קורס התמחות

 

 

משי אייד, סטודנטית שנה שלישית לתואר ראשון בחוג לתקשורת ובחוג להיסטוריה.

משי התמחתה בחדשות ערוץ 2 כתחקירנית בתכנית "אולפן שישי", ולקחה חלק בתחקירים משמעותיים השנה העוסקים בסוגיות פוליטיות, חברתיות ותרבותיות, ביניהם: תיק 1000 ותיק 2000, סגירת רשות השידור, ונוספים.

             הקטע הבא מתוך נאומה של משי בטקס סיום קורס המתמחים בקיץ 2017:

 

כל חיי חלמתי ללמוד באוניברסיטה העברית. מוסד זה,  הממוקם על הר מיוחד בירושלים, קסם לי עוד מילדותי. כשילדים קטנים חלמו להיות נהגי משאית, רופאים, עורכי דין או אפילו עובדי מפעל (בדרום זה מקובל), אני חלמתי להיות "חדשותית". אימא שלי אמרה לי שאין מקצוע כזה, שאולי אני מתכוונת לעיתונאית, אך הפצרתי בפניה שכן, יש מקצוע כזה; והתעקשתי לשמור על השם הזה כמעט עד בגרותי.

אז הלכתי ללמוד תקשורת. אנשים שאלו "דווקא באוניברסיטה העברית?"; למרות שזו נחשבת לאוניברסיטה הטובה בארץ, רבים האמינו שארצה ללכת למוסד שנחשב יותר "פרקטי", כמו מכללה או בית ספר לעיתונות, אבל ידעתי שירושלים היא בשבילי, ושהאוניברסיטה הזאת, על אף היותה מוגדרת כמוסד מחקרי, תתאים לי ככפפה ליד. לא רק שצדקתי, אלא שהלימודים עלו על כל ציפיותיי.

למרות שהבנתי זאת כבר בשנה הראשונה, עם איכות המרצים, טיב השיעורים והספקטרום הרחב של הנושאים הנלמדים; את הגושפנקה הסופית קיבלתי השנה – בקורס ההתמחות. ידעתי שארצה לעשות סטאז' דרך הלימודים כדי לראות מה קורה שם בחוץ – איך דברים מתנהלים? איך נראית התקשורת עליה למדתי בכיתה, והאם (השאלה שסקרנה אותי מכל) אוכל למצוא קווי דמיון בין התיאוריה לבין הפרקטיקה.

האופציות שנכתבו בחוברת ההתמחויות היו כה מגוונות – אך האחרונה מבניהן קרצה לי - "חברת החדשות – חדשות 2" – אותן חדשות שבתור ילדה הפצרתי בהוריי שארצה לעסוק בהן.

ההתמחות בחדשות ערוץ 2 העניקה לי הצצה אל מאחורי הקלעים של מערכת החדשות המובילה בישראל. בכל יום חמישי במהלך השנה האקדמית האחרונה הגעתי למערכת, וזכיתי לקחת חלק בתחקירים יוצאי דופן – עבדתי עם תחקירנים, כתבים ומגישים מהטובים בישראל. העליתי הצעות, סגרתי פינות, תיזזתי במשרדים ובאולפנים; ויתרה מכך, הרגשתי שהידע התאורטי שצברתי במהלך לימודיי היווה עבורי קרש קפיצה משמעותי בכניסה להתמחות ובעבודה השוטפת. בזכות הרגליים התאורטיות עליהן אני נשענת, הפרקטיקה של עשיית החדשות הפכה לטובה ומשמעותית יותר.

אין בי ספק כי ההזדמנויות העתידיות שהתכנית פותחת בפני הסטודנטים הן רבות. גופי תקשורת מהשורה הראשונה בישראל מחפשים סטודנטים לתואר ראשון עם ניסיון, דבר המקשה על בוגרים צעירים של תואר ראשון. תכנית ההתמחות, מעבר לחוויה שנתית מלאה בעשייה תקשורתית, היא שורה חשובה מאד בקורות חיים, אשר יכולה להפוך להיות עבודה של ממש.

למשל, עם הודעתי על סיום ההתמחות נשאלתי אם ארצה להמשיך לעבוד בארגון. אז מי אמר שחלומות לא מתגשמים?